MR-voorzitter Bouchez pleit voor 'Franstalige federalisering' SP © Belga BRUZZ - 24.06.2026
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez pleit voor een "Franstalige federalisering" van de bevoegdheden van de gewesten. Dat zegt hij in een interview met UCM Magazine. Dertig jaar na de dood van Jean Gol treedt hij in diens voetsporen en pleit hij ervoor om bevoegdheden van het Waalse en Brusselse gewest over te dragen aan de Franse Gemeenschap.
In tegenstelling tot in Vlaanderen, waar één regering en één parlement bevoegd is voor zowel de gemeenschaps- als de gewestelijke bevoegdheden, zijn de bevoegdheden in Franstalig België nog opgesplitst. Sinds de grote staatshervorming van 1988 heeft het gewestelijke niveau aan gewicht gewonnen ten koste van de Franse Gemeenschap, die in 2011 in het Frans werd omgedoopt tot 'Federation Wallonie-Bruxelles' om de regionale verankering in de kijker te zetten.
'Hinterland van Brussel'
De MR-voorzitter wil die koers nu keren. "Ik ben een grote voorstander van de Franstalige federalisering van de bevoegdheden, om dus meer bevoegdheden aan de Franse Gemeenschap toe te wijzen in plaats van aan het Waalse en Brusselse gewest: buitenlandse handel, alles wat te maken heeft met het internationale imago, zelfs kwesties rond economische ontwikkeling", aldus Bouchez. "Want op economisch vlak is een groot deel van Wallonië objectief gezien niet meer dan het hinterland van Brussel, en aan de andere kant is Brussel uiteindelijk niet meer dan de economische vitrine van een Wallonië dat nog ruimte en capaciteiten te bieden heeft. Bovendien bestaat de helft van het Brusselse bbp vandaag uit pendelaars."
"Ik denk dat het grootste voordeel van de Franstaligen in dit land is dat Brussel voor het overgrote deel Franstalig is, en daar wordt niet voldoende gebruik van gemaakt", aldus Bouchez nog. "De Waalse politiek moet beseffen dat Brussel de motor is achter de economische ontwikkeling."
Discrete vergaderingen
Bouchez voegt nog toe dat er "discrete vergaderingen" hebben plaatsgevonden onder de meerderheidspartijen MR en Les Engagés. Om ook echt zo'n hervorming door te voeren, is echter een tweederdemeerderheid nodig en moeten dus de oppositiepartijen ook overtuigd worden. "We moeten eerst zien dat we hen iets degelijks te bieden hebben en daarna kunnen we het gesprek aangaan", aldus de liberaal.
Maar ook de Nederlandstaligen zullen overtuigd moeten worden, want Brussel is een tweetalig gewest met een paritair bestuur, én is tevens de hoofdstad van Vlaanderen. Het voorstel lijkt dan ook politieke fictie.
Tijdens de vorige legislatuur, toen de socialisten nog de grootste waren in Franstalig België, wilde PS-voorzitter Paul Magnette de omgekeerde weg inslaan. Hij wilde een verdere regionalisering van de bevoegdheden om tot een institutioneel systeem te komen gebaseerd op vier gewesten. Dat project heeft nooit ergens toe geleid.